Grote ondernemingen vind je niet alleen op de beurs. Er zijn zeker dertig bedrijven die op meer dan 1 miljard dollar gewaardeerd worden door durfkapitalisten.

Het had niet veel gescheeld of cloudopslagbedrijf Dropbox had nu niet meer bestaan.

Wijlen Steve Jobs nodigde in 2009 de oprichters van Dropbox uit om langs te komen op zijn kantoor in Cupertino. De man die aan de wieg stond van Apple had een voorstel.

Hij was naar verluidt bereid om een negencijferig bedrag of tafel te leggen voor het op dat moment nog geen twee jaar oude bedrijf, onthulde Forbes drie jaar geleden. Als ze niet op zijn aanbod ingingen, zou Apple zelf de markt van Dropbox opgaan.

De oprichters zeiden nee tegen Jobs, Ze wilden hun eigen bedrijf uitbouwen. Apple heeft nu inmiddels iCloud gelanceerd, een variant op het Dropbox-bedrijfsmodel. Maar de techgigant heeft Dropbox niet uit de markt geduwd. Verre van zelfs.

Vorige week sleepte Dropbox een nieuwe investering binnen van 250 miljoen dollar. Op basis van die investering is het Amerikaanse bedrijf nu 10 miljard dollar waard.

Ruim 30 miljardenstartups

Dropbox is niet het enige startup die inmiddels miljarden waard is. The Wall Street Journal en Dow Jones VentureSource deden onderzoek en vonden ruim dertig bedrijven in de VS, Europa en China die meer dan 1 miljard dollar waard zijn op basis van wat financiers in deze bedrijven hebben gestopt.

Daar zitten relatief onbekende namen tussen, zoals Bloom Energy (2,9 miljard dollar) dat revolutionaire brandstofcellen maakt. Of Trendy Group (2,0 miljard dollar) dat kleding voor Chinese jongeren ontwerpt.

De data-analysesoftware van het Amerikaanse Palantir is zeer gewild bij de inlichtingendiensten CIA en FBI. Dat legt het bedrijf geen windeieren. Het zou 9 miljard dollar waard zijn op basis van de laatste investering vorig jaar september.

Dat is een miljard minder dan de Chinese telefoonmaker Xiaomi, die met goedkope maar kwalitatief goede smartphones de markt razendsnel bestormt.

Europese bedrijven: Zalando en Spotify

Op de lijst staan drie Europese bedrijven. Zalando wordt inmiddels gewaardeerd op 4,9 miljard dollar. De webwinkel is een kindje van de Duitse broertjes Samwer, die rijk zijn geworden door concepten van Amerikaanse bedrijven uit te rollen in Europa. Zalando bestaat nog geen zes jaar en maakt een zeer sterke groei door.

De tweede Europese miljardenstartup is de Zweedse muziekdienst Spotify, dat na zes investeringsrondes een waardering heeft van 4,0 miljard dollar. De aanbieder van streamingmuziek heeft inmiddels ruim 26 miljoen leden, waarvan er 6 miljoen maandelijks betalen.

Onlangs wijzigde Spotify wederom het abonneemodel. De limiet op het aantal uren dat mensen met een gratis account maandelijks kunnen luisteren is opgeheven. Gratis gebruikers krijgen tussendoor wel reclame te horen.

Mobileye: de onbekende uit Nederland

De derde startup uit Europa die de lijst van The Wall Street Journal haalt, is met een waardering van 1,5 miljard dollar iets kleiner dan Zalando en Spotify. Ook heeft het bedrijf nog niet de naamsbekendheid, al was het in de zomer van 2013 wel kortstondig in het nieuws vanwege een miljoeneninvestering.

Het Nederlandse Mobileye ontwikkelt al meer dan veertien jaar technologieën voor de auto-industrie. Voor onder meer BMW en General Motors maakt het een systeem dat waarschuwt voor botsingen. Ook werkt het aan een betaalbare zelfrijdende auto. Daarvoor haalde het in juli vorig jaar 400 miljoen dollar op.

In 2016 moeten de eerste zelfrijdende auto's van Mobileye op de weg rijden. Tegen die tijd is het bedrijf van topman Ziv Aviram mogelijk weer een paar miljard meer waard.

Bekijk hieronder een selectie uit de 37 bedrijven die The Wall Street Journal onder de loep nam.

Voor de volledige graphic met meer verbazingwekkend grote bedrijven, klik hier.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl